Burri qė drejton restorantin mė tė mirė nė botė nuk e pėrballon dot tė ketė njė shtėpi tė tijėn. Ai jeton me qera nė njė apartament tė vogėl e tė zakonshėm nė pjesėn e vjetėr tė Kopenhagenit dhe shkon nė punė me biēikletė, duke pedaluar pėrmes rrugėve me vajzėn e tij 4 vjeēare, e cila ėshtė rehatuar nė koshin e dyrrotakut, teksa ai pėrpiqet ta ēojė nė kohė nė shkollė. Pasi lė vajzėn, ai ndalet nė njė bar-kafe aty pranė pėr tė ngrėnė njė kos dhe rrufitur njė ekspres, ushqimi i vetėm qė do tė fusė nė gojė derisa tė ulet pėr drekė me stafin e restorantit. Deri tani Rene Rexhepi, kryekuzhinieri i restorantit Noma, mund tė kishte lidhur kontrata televizive dhe hapur restorante nė qytetet mė tė mėdha tė botės, dhe sigurisht do tė kishte njė shtėpi nėn emrin e tij, por kjo nuk ėshtė ambicia qė e tėrheq danezin 34 vjeēar. Ndėrsa shumė kryekuzhinierė pėrpiqen tė ndėrtojnė perandori, Rexhepi dėshiron veēse tė gėrmojė mė thellė nė atė qė bėn dhe e rrethon ngushtė. Kjo na ndihmon tė kuptojmė pse ai rri nė kuzhinėn e restorantit tė tij duke i ofruar ndonjė klienti dyshues jo njė delikatesė franceze mbuluar me zhardhok kėrpudhash apo njė iriq deti tė kushtueshėm japonez, por njė pjatė tė mbytur nė milingona daneze. Janė shumė tė shijshme, thotė ai, dhe ėshtė pjatė daneze.
Gjėra tė ēuditshme qė ndodh tė jenė njėkohėsisht daneze dhe tė shijshme: Rexhepi e ka ndėrtuar gjithė reputacionin e tij mbi kėtė. Kur ai hapi Noma-n nė vitin 2003, kuzhina nordike zor se ekzistonte, sė paku pėrtej harengės turshi dhe smorrebrod-it (ushqim tradicional danez). Por, pas tetė vitesh, njė menu qė pėrfshin ushqimin me frutat e njė lloj mareje dhe mish ariu tė konservuar e ka ndihmuar Noma-n tė ngrihet nė krye tė listės sė 50 restoranteve mė tė mira nė botė, e cila botohet ēdo vit nė revistėn Restaurant. Dhe pėrmes njė pune tė lodhshme, talentit tė shkėlqyer dhe kėrkesave tė pangopura tė makinerisė sė popullaritetit, kryekuzhinieri i saj ėshtė ngjitur kėshtu nė majėn e gastronomisė. Kur klientja e rregullt gjen kurajon tė gėlltisė milingonat qė Rexhepi ėshtė duke i ofruar, ajo sigurisht qė e bėn falė edhe faktit sepse burri qė po ia jep ėshtė tani prijės i botės sė kuzhinės. Ai thjesht nuk ėshtė i sigurtė nėse dėshiron tė jetė i tillė.
Ka pasur kryekuzhinierė me influencė pėr sa kohė qė ekzistojnė restorantet, por ideja e njė kuzhinieri tė vetėm qė qėndron nė krye tė universit tė kulinarisė ėshtė njė shpikje e kohėve tė fundit qė ka lindur pėr shkak tė dy fenomeneve pa lidhje me njėri-tjetrin: influenca e paprecedentė e kryekuzhinierit spanjoll Ferran Adria, revolucioni kulinar i tė cilit ēliroi shumė kryekuzhinierė tė rinj tė ndjekin vizionet e tyre, dhe pushteti rishtaz i listės sė 50 mė tė mirėve, e cila guxon tė klasifikojė diēka tė parrėfyeshme si dreka. Nė 2010, kur Adria njoftoi se do ta mbyllte restorantin e tij, El Bulli, dhe Noma mori kreun e listės, Rexhepi e pa veten tė ngjitej drejtpėrdrejt nė rolin e Top Chef-it. Pėr arsye se ky rol nuk kishte ekzistuar para Adrias, vėshtirė se kishte rėndėsi. Mbreti vdiq; rroftė mbreti.
Shenjat e kurorėzimit janė tė dukshme. Tavolinat e Noma-s rezervohen tre muaj para kohe. Kritikėt e adhurojnė kėtė restorant. Shpėrthimi i shijeve dhe i cilėsisė qė erdhi mė pas ishte njėkohėsisht kaq i hollė dhe befasues saqė asgjė gjatė jetės time si degustues nuk mė kishte pėrgatitur pėr kėtė, shkruan njė kritik pėr Financial Times nė 2009.
Rexhepi ėshtė njė perfeksionist i njohur (ai do ti skandalizonte shpejt bashkėatdhetarėt e tij tė qetė pasi njė dokumentar televiziv paraqiti disa prej krijimeve tė tij plot ngjyra nė kuzhinė), por ai nuk ka qenė gjithmonė kaq kėmbėngulės. I lindur nga njė nėnė daneze, e cila ka punuar si arkėtare nė njė kafeteri, dhe nga baba me origjinė maqedonase, i emigruar nė Danimarkė pėr tė punuar si shofer taksie, Rexhepi nuk e mbaroi dot shkollėn e mesme. Ai zgjodhi tė ndiqte shkollėn e gatimit vetėm sepse njė shoku i tij bėri tė njėjtėn gjė. Me tu regjistruar, ai doli mjaft mirė zuri vendin e dytė nė njė konkurs shkollor me njė pjatė me bazė pule nė salcė shqeme, tė cilėn babai ia gatuante dikur nė njė oxhak me zjarr druri por, zor se kjo ishte veē fat.
Ēasti i eurekas do tė vinte mė vonė. Pasi mori disa mėsime nė Francė, Spanjė dhe Shtetet e Bashkuara, Rexhepi u afrua nga kryekuzhinieri i televizionit danez, Klaus Mejer. Ndėrsa mendonte tė hapte njė restorant nė njė ish magazinė mishi balenash, Mejeri donte tė shėrbente aty vetėm ushqim danez, duke ndaluar foie gras dhe zhardhokėt e kėrpudhave pėrbėrės tė importuar nga Franca, me fjalė tė tjera qė cilėsoheshin haute cuisine nė Danimarkė. E megjithėse Rexhepi gatuante nė njė restorant tė Kopenhagenit, menuja e tė cilit do tė dukej normale edhe nė Paris, Mejeri vuri re diēka qė e bindi se Rexhepi ishte njeriu i duhur pėr kėtė punė. Rene kishte njė sjellje mjaft modeste dhe kureshtare, kujton Mejeri. Ai ishte gati tė linte pas idetė dhe edukimin e vjetėr dhe tė hynte nė njė territor tė ri pa paragjykime.
Si njė panair pėr kuzhinėn e tyre tė re nordike, Noma shėrbente vetėm ushqime tė prodhuara nė rajon. Fillimisht, Rexhepi u pėrqendrua nė gjetjen e zėvendėsueve lokalė uthull nė vend tė qitros; mish bualli nė vend tė lopės ndaj shtyllave tė kuzhinės franceze. Bėnim crčme brūlée me njė krem tė mirė danez dhe boronica tė egra daneze, kujton ai. Por, ishte prapė crčme brūlée. Nuk ishte kėshtu deri kur njė kultivues trupmadh foragjeresh u shfaq nė derėn e pasme tė Nomas me njė dorė bimėsh tė egra nė 2004, ēka i hapi sytė Rexhepit. Kryekuzhinieri filloi ti drejtonte gatimet e tij drejt foragjereve. Dhe ndėrsa algat e detit dhe shurupi i mėshteknės e gjetėn vendin e tyre nė menunė e Nomas, filozofia e Rexhepit u pėrmirėsua. Doja tė mėsoja se si tė integroja kėta pėrbėrės nė mėnyrė qė tė gatuanim njė pjesė tė kulturės tonė, thotė ai. Doja qė klienti tė provonte shijen e dheut tonė.
Kėto ditė, tė provosh dheun e tokės daneze tek Noma mund tė jetė njė eksperiencė thuajse e drejtpėrdrejtė: zakonisht darka nis me njė vazo tė mbushur me karrota tė vogla dhe rrėnjė qė rriten nė njė shtresė me lajthi tė pėrcėlluara. Por, shumica e pjatave tė tjera tė Rexhepit pėrcjellin njė lloj ndjenje metaforike terrori. Ndėrsa vezėt e thėllėzės tė tymosura me bar tė thatė i hapin rrugėn petėve tė tejdukshme e tė ėmbla tė fistonit, shijet prej dheu, i thartė, i shėllirtė ngjajnė me hartėn e njė bote tė mrekullueshme. Pėr ata qė janė mėsuar me fjalorin europian dhe amerikan tė tė ngrėnit mirė, vakti i parė tek Noma ėshtė njė zbulim. Tė gjitha shijet ishin kaq tė reja dhe ngacmuese, kujton kryekuzhinieri nga Barcelona, Zhordi Artal. Ndėrsa po i provoja, mora motrėn nė telefon dhe i thashė, Duhet tė vish urgjentisht kėtu.
Rexhepin e nxit pikėrisht tė provokojė kėtė lloj ngacmimi. Pėr shumė kohė, ne danezėt nuk kemi pasur kuzhinė, thotė ai. Ne jemi protestantė, pra ushqimi ishte thjesht mjet jetese, kurrė kėnaqėsi. I hanim nė qetėsi mishin dhe patatet dhe i ktheheshim punės. Niveli nė tė cilin ai ja ka dalė me sukses tė gjallėrojė kulturėn daneze ėshtė i dukshėm nė tė gjithė Kopenhagenin, me zhvillimin mbresėlėnės tė kuadrove si kryekuzhinierė tė rinj. Kur e filloi kėtė punė, tė gjithė pyesnim veten, A ka vėrtet diēka pėr tė ngrėnė kėtu?, thotė Ministri i Kulturės, Ufe Elbaek. Por, Reneja ka arritur ta vėrė ushqimin nė tė njėjtin nivel me modėn, dhe ka ndikuar plotėsisht nė identitetin tonė. Ai po rrėfen njė histori tė re tė asaj se ēfarė do tė thotė tė jesh danez.
Nuk janė vetėm danezėt ata qė e kanė ndjerė efektin Rexhepi. Eksplorimi ushqimor ėshtė njė nga tendencat mė tė mėdha tė restoranteve nė ditėt e sotme. Mė gjerė, Rexhepi ka hapur njė shteg pėr kryekuzhinierėt qė duan tė jenė novatorė pa qenė nevoja tė hidhen nė krahėt e ēuditė teknologjike tė gastronomisė molekulare. Duke u pėrpjekur ti japin njė ndjenjė vendase gatimit tė tyre, kryekuzhinierė nga Suedia deri nė Karolinėn e jugut kanė zbuluar se kufijtė gjeografikė mund tė nxisin kreativitetin.
Tė gjitha kėto kanė qenė emocionuese pėr Rexhepin, por edhe stresuese. Duke arritur majėn nė pak vjet, ai ėshtė nėn njė trysni tė jashtėzakonshme pėr tė qėndruar aty, ēka pjesėrisht ėshtė arsyeja kryesore pse ai kalon shumicėn e kohės duke shpikur pjata tė reja. Dy anėtarė tė stafit tė tij ia kushtojnė veten vetėm zhvillimit tė recetave nė kuzhinėn gjithė shkėlqim tė testeve tė Nomas, dhe i ankoruar nė njė anije tė rinovuar jashtė restorantit ėshtė Laboratori i Ushqimit Nordik, ku drejtori i kėrkimeve Lars Uilliams eksperimenton me produktet e reja nėn mbikėqyrjen e Rexhepit. Njė pasdite, Uilliams hapi njė kavanoz me dardhė tė verdha tė fermentuara tė cilėn ai e kishte pėrzjerė me tharme lokale pėr tė krijuar njė komposto nordike qė ta provonte Rexhepi. Arritėm nė pikėn se kishim zbuluar thuajse tė gjitha produktet e pyllit dhe detit, tė cilat mund ti pėrdornim, thotė kryekuzhinieri, duke i tundur kokėn pėr aprovim Uilliamsit. Nuk do tė ketė dhe aq zbulime pėr tė bėrė. Prandaj, na duhej tė gjenim mėnyra tė reja tė pėrdorimit tė gjėrave qė kemi.
Ai mėsoi zakonin e novacionit tė vazhdueshėm nga mėsimet nė El Bullin e Adrias, dhe ende ruan njė marrėdhėnie miqėsore me mėsuesin e tij. Por, e gjithė bota do tė pėlqente njė histori edipiane, dhe shumė media qė merren me ushqimin janė pėrpjekur ta lidhin ngritjen e Rexhepit si njė legjendė me natyrė tė bazuar nė dashurinė dhe terrorin e njė djali, i cili pėrmbys babain e tij shkencėtar tė ēmendur dhe tė fiksuar. Sigurisht, shtypi spanjoll, i cili jo shumė kohė mė parė ishte i zėnė duke i thurur kėngė uzurpimit tė kuzhinės franceze, reagoi me skepticizėm dhe madje tregoi armiqėsi ndaj moshės sė nordikut tė ri. Sė fundi, Hoze Karlos Kapel, kritik i kryekuzhinierėve tė restoranteve pėr gazetėn El Pais, shkroi njė kolonė nė tė cilėn i referohej kėmbėnguljes sė Rexhepit pėr tė shėrbyer vetėm produkte vendase si demagogji dhe pyeste, A ėshtė duke udhėhequr Rexhepi tė djathtėn ekstreme tė kuzhinės europiane, diēka tė ngjashme me njė Tea Party nė gastronomi?.
Kapel i mori sugjerimet e veta nga njė gazetė daneze, Politiken, e cila kishte botuar kritikėn e vet dėrrmuese nė 2011. Studentja e sapodiplomuar Ulla Holm kishte fajėsuar Rexhepin dhe Mejerin me asgjė mė shumė se kulinari fashiste, duke theksuar se, Nuk ėshtė koinēidencė, kur vizitova Noma-n sė fundi, se kamarierėt ishin veshur me kėmisha bojėkafe. Nė artikull, Holm shkruan se ka ngrėnė disa herė tek Noma dhe se i pėlqen ushqimi. Por, ajo shton se, ka njė lloj ngjashmėrie shqetėsuese mes ideologjisė fashiste dhe kuzhinės nordike. Ka njė lloj theksimi tė elementeve qė kanė mbetur tė painfektuara nga gjėrat e jashtme. Ekziston njė lloj fiksimi me pastėrtinė.
Sa pėr kujtesė, Rexhepi thekson se nuk ka asgjė kundėr vajit tė ullirit dhe se gatuan me tė nė shtėpi. Nėse nuk e pėrdor tek Noma, kėtė nuk e bėn, thotė ai, sepse pėrpiqemi tė jemi njė komb krenar dhe ta pėrjashtojmė veten nga gjithė tė tjerėt. E bėjmė sepse po pėrpiqemi tė pėrdorim restorantin pėr tė shpikur njė kuzhinė aty ku nuk ka ekzistuar mė parė. Nėse do tė jetoja nė Itali dhe do tė punoja vetėm me produkte vendi, askush nuk do ta zinte me gojė.
Megjithatė, goditjet e kėtij lloji e mėrzisin. Kjo ėshtė ana tjetėr e medaljes pėr shkak tė gjithė atyre kėrkesave pėr rezervime dhe ftesa pėr tė folur nė vende tė ndryshme tė botės: tė qėnit Nr. 1 e bėn atė edhe shėnjestrėn Nr.1. Nė njė botė e cila ėshtė ende jo e mėsuar me fetishizimin e kryekuzhinierėve, ai po mėson se do tė kritikohet pėr ambicien e tij dhe sepse po bėn diēka qė nuk ėshtė thjesht gatim.
Kėshtu, ai po vazhdon punėn i kujdesshėm. Deri mė tani ka refuzuar tė gjitha ofertat e pashmangshme pėr tė drejtuar shfaqje televizive dhe hapjen e mė shumė restoranteve. Pėrpjekjet e tij pėr tė ndikuar nė njė publik mė tė gjerė janė kufizuar deri nė shkruarjen e ndonjė Op-Ed-i nė gazetat e huaja dhe organizimin e njė eventi tė quajtur MAD Foodcamp (mad do tė thotė ushqim nė gjuhėn daneze) i cili mbledh sė bashku kryekuzhinierė, shkencėtarė dhe politikė-bėrės pėr tė folur mbi tė ardhmen e ushqimit. Vėmendja ėshtė ende nė fillesat e saj aq sa atij i jep kėnaqėsi, por ai e di se nuk do tė zgjasė pėr shumė kohė pėrpara se bota e kulinarisė tė kėrkojė hapin tjetėr tė madh. E shoh famėn si njė kredi, thotė ai. Mos iu jep plotėsisht, sepse do tė tė duhet ta kthesh mbrapsht.
Ai rrėfen se nuk ka asnjė plan ose ndonjė lloj modeli pėr atė se ēfarė do tė bėjė kur tė jetė nė tė 40-at apo 50-at. Prandaj, pėrqendrohet nė atė gjė qė i jep mė shumė kėnaqėsi. Ndėrsa ėshtė duke ngjitur anėn e njė kodre nė kėrkim tė xhenxhefilit tė egėr nė njė nga mbledhjet e fundit tė kryekuzhinierėve nė Japoni, ose ėshtė duke krijuar natėn vonė nė kuzhinė salēiēen perfekte tė pjekur pak, ėshtė dukshėm fort i lumtur kur thellohet nė lidhjet mes natyrės, kulturės dhe pjatės. Ja pėrse, jo aksidentalisht, ai ėshtė kaq i mahnitur me ato milingonat. Kanė njė shije krejt ekzotike, si tė luleve, thotė ai, ndėrsa hedh njėrėn nė gojė. Do ta shihni. Njė ditė tė gjitha restorantet e mira do ti shėrbejnė.
No Comment.