Sekretari socialist pėr Ēėshtjet Zgjedhore nė PS, sqaron gjatė njė interviste pėr Panorama se humbja e koalicionit tė PS nė kėto zgjedhje nuk ka ardhur nga sistemi dhe Kodi Zgjedhor, por si pasojė e vendimmarrjes politike nė ndėrtimin e koalicioneve. Ai pranon se rezultati, edhe pse disa ēėshtje kanė shkuar nė Kolegjin Zgjedhor, nuk pritet tė ndryshojė, duke e nxjerrė koalicionin e PS-sė tė dytė dhe atė tė PD-sė nė vend tė parė, me tė drejtėn pėr tė negociuar pėr qeverinė e re.
Pėrfaqėsues tė lartė tė PS-sė fajėsojnė sistemin zgjedhor dhe formulat e llogaritjes sė mandateve nė kodin e ri zgjedhor nė arritjen e kėtij rezultati pėr PS-nė. Sa e penalizoi PS-nė dhe koalicion e saj Kodi Zgjedhor nė kėtė humbje?
Nuk mė lejohet tė jem kaq naiv dhe tė futem nė njė kurth shpjegimesh pėr fajėsinė apo pafajėsinė e sistemit zgjedhor. Mė duhet tė mbetem serioz dhe racional pėrballė sulmesh qė tė kujtojnė lėvizjet ēartiste. Ndjehem shumė mirė realisht kur mė konsiderojnė ideatorin e kėtij sistemi dhe jam i bindur se ėshtė njė sistem, qė pėrshtatet mirė aktualisht e nė perspektivė. Ndėrkohė jam pėrpjekur me qetėsi tė mos shpenzoj shumė energji nė mbrojtje tė tij thjesht pėr tė mos lėnė asnjė hapėsirė, qė shpjegimet tė konsiderohen si ndjenjė kompleks. Ky sistem ka sjellė shumė risi duke eliminuar shumė defekte e praktika negative tė kėsaj periudhe tranzitore. Pėrmbledhtas do tė thosha se debati mbi fajėsinė e sistemit zgjedhor bėhet pėr tė shmangur pėrgjegjėsitė politike mbi shkaqet e vėrteta lidhur me rezultatin e zgjedhjeve nga grupimet politike konkurruese apo forcat politike nė pėrbėrje tė tyre.
Cili ėshtė mendimi juaj rreth deklaratave qė PS ėshtė parti fituese, se nė zgjedhje nuk ka fitues etj?
Lidhur me rezultatin aktual zgjedhor, kjo bėhet gjithashtu pėr tė goditur racionalitetin e votuesve dhe nxitur emocionet e tyre, tė cilėt nuk arrijnė tė kuptojnė lidhjen midis votave tė njė partie me mandatet e fituara prej saj. Pėr shembull thuhet se ..PS ėshtė parti fituese, por ka marrė mė pak mandate se partitė e tjera... dhe kjo paraqitet si defekt i sistemit. Kjo lidhje ėshtė e gabuar dhe e pavėrtetė; minimalisht ėshtė naive. Nga njėra anė, PS nuk ka pranuar zyrtarisht tė flasė pėr rezultatin zgjedhor derisa ai tė jetė final dhe kjo ėshtė normale. Por nga ana tjetėr, nėse thuhet se PSSH ėshtė parti e parė fituese atėherė indirekt flitet pėr rezultatin e zgjedhjeve dhe kėshtu sulmohet sistemi. Nėse do tė flitet pėr rezultatin e zgjedhjeve atėherė duhet pranuar gjithashtu se koalicioni i PD ėshtė koalicioni i parė fitues me vota e me mandate kuvendore. Nėse duhet heshtur, duhet heshtur pėr gjithēka. Pėr mė tepėr qė edhe sikur PS tė dalė pėrfundimisht forcė e parė politike, kjo nuk ka asnjė rėndėsi pėr lidhjen e votave tė saj me numrin e mandateve tė saj kuvendore. Pėrballė kėtij emocioni negativ ka njė tė vėrtetė tė pakundėrshtueshme, qė lidhet me faktin se konkurrimi nė kėto zgjedhje ka qenė midis koalicioneve dhe jo midis partive dhe ai qė shpjegon numrin e mandateve nuk ėshtė numri i votave tė partisė, por numri i votave tė koalicionit. Aq mė pak krahasimi i votave tė fituara nga partia nė vitin 2009 me ato tė fituara nė vitin 2005 nuk do tė thotė asgjė pėr numrin e mandateve tė fituara nė 2009. Nė kėtė kontekst do tė ishte jo racionale tė pretendohen mė shumė mandate kuvendore nga PS, ndėrkohė qė koalicioni i PS nė shkallė kombėtare ka marrė mė pak vota sesa koalicioni i PD. Nė disa qarqe po ashtu pėr mungesė dijenish shprehet ēudi qė janė marrė shumė vota dhe jo aq shumė mandate... dhe pėr kėtė fajėsohet DHondi sikur tė ishte ndonjė armik qė ka shkaktuar humbjen (kjo ka qenė edhe pjesa mė qesharake e kėsaj periudhe). Duke qenė se ky sistem ėshtė proporcional, duhet pasur parasysh se nė kushtet e kėtyre zgjedhjeve janė dashur rreth 10 mijė e 700 vota pėr tė fituar njė mandat (me njė pjesėmarrje nė votime rreth 50 pėr qind). Mjafton tė pjesėtohet numri i votave tė fituara nė qark nga njė koalicion me kėtė kuotė dhe tė rrumbullakoset pjesėtuesi pėr tė kuptuar se sa mandate meritohen. Dhe duhet pasur parasysh se nuk mund tė pretendohet tė fitohen mė shumė mandate nga ēfarė tė ofron ky rregull. Pastaj shtrihet debati pėr numrin tek apo ēift tė mandateve pėr ēdo qark qė ėshtė akoma mė qesharak.
Cili ėshtė mendimi apo reagimi i kryetari Edi Rama pėr fajėsinė e sistemit zgjedhor?
Me sa kam kuptuar, kryetari i PS ka pėrjashtuar plotėsisht fajėsinė e sistemit zgjedhor nga gjithēka ka ndodhur me zgjedhjet e 28 qershorit, por mendoj se duhet tė ishte mė i plotė nė kėtė pikė pėr tė mos lėnė asnjė keqkuptim. Ai sė paku, por edhe shumė tė tjerė me koshiencė politike normale, kanė qenė nė dijeni tė sė gjithė avantazheve dhe dizavantazheve tė kėtij sistemi. Kryetari, kryesia dhe Asambleja Kombėtare janė informuar sistematikisht dhe kanė marrė vendime me konsensus pothuajse tė plotė pėr gjithēka lidhet me sistemin zgjedhor. Shpresoj tė mos lodhem mė nė tė ardhmen me shpjegime pėr (pa)fajėsinė e sistemit zgjedhor.
Ajo qė shumė socialistė tė bazės por dhe tė selisė rozė nuk arrijnė tė besojnė ėshtė fakti qė PS ka marrė mė shumė vota dhe pėrqindje mė tė lartė se PD, por ajo rezulton me mė pak mandate deputetėsh duke mbetur nė minorancė parlamentare. Sa sistemi zgjedhor ka lejuar kėtė ngėrē?
Tani po flas vetėm teknikisht, sepse politikisht jam i angazhuar nė pėrmbylljen e procesit zgjedhor dhe mbi tė gjitha i fokusuar nė fotografimin e mangėsive e tė parregullsive tė procesit me synimin, qė ato tė korrigjohen e tė mos pėrsėriten nė tė ardhmen. Sistemi elektoral ėshtė nė thelb proporcional. Ai ėshtė pa asnjė dyshim i njėjtė pėr tė gjithė grupimet konkurruese. Por si edhe nė ēdo rast tjetėr hapėsirat e sistemit mund tė shfrytėzohen nė mėnyra tė ndryshme nga secili subjekt elektoral. Sistemi favorizon koalicionin mė tė madh dhe jo partinė mė tė madhe dhe kjo ėshtė kėshtu nė ēdo sistem qoftė maxhoritar, proporcional apo i pėrzier kur pranohet konkurrimi me koalicione. E thėnė mė shkoqur, ajo forcė politike qė arrin tė garantojė mė shumė vota pėrmes krijimit tė koalicionit, fiton zgjedhjet sepse konkurrimi ėshtė me koalicione dhe jo me parti. Krijimi i njė koalicioni kalon gjithnjė pėrmes njė analize dhe optimizimi pėrftim/kosto apo sukses/risk, analiza e vlerėsime, tė cilat janė tėrėsisht me natyrė politike. Kėtė hapėsirė tė sistemit e ka shfrytėzuar mė mirė PD sesa PS, ndėrkohė qė sistemi zgjedhor nuk paraprivilegjon asnjėrėn prej tyre. PS duhet tė ndėrtonte njė koalicion mė tė gjerė e mė efikas me aleatėt e saj tradicionale gjė qė nuk ka ndodhur. Kjo do tė mundėsonte sjelljen e jo 68 mijė votave siē ka ndodhur me aleatėt e saj, por mbi 100 mijė vota, duke pasur parasysh se aleatėt e PD sollėn rreth 102 mijė vota. Ky ėshtė njė defekt me natyrė politike dhe ska lidhje me sistemin zgjedhor. Ndėrkohė qė njė mėnyrė bashkėpunimi edhe me LSI do tė mund tė garantonte ose prurjen edhe tė shumė votave tė tjera nė njė koalicion eventual apo sė paku maksimalizim tė mandateve kuvendore nė njė formė tjetėr bashkėpunimi. Taktikat politike pėr tė ndėrtuar koalicione zgjedhore dhe optimizuar suksesin e tyre pėrcaktohen nga vullneti politik i palėve dhe kalojnė pėrmes vendimmarrjeve politike. Vendimmarrjet politike nuk varen nga sistemi elektoral, por pėrcaktohen mbi bazėn e mundėsive dhe hapėsirave, qė jep sistemi elektoral dhe i gjithė ky ushtrim ka nė themel vullnetin politik.
Ka njė mori termash qė pėrdoren pėr rezultatin e zgjedhjeve, PD nuk fituar dhe as PS nuk ka humbur, e majta dhe e djathta janė nė barazim 70 me 70, tjerė e tjerė. Si i gjykoni kėto pėrkufizime?
Sė pari, pėr tė qenė seriozė deri nė fund duhet pranuar se KQZ nuk ka shpallur ende rezultatin pėrfundimtar dhe gjithēka ėshtė paraprake dhe jo e plotė. Sė dyti, PS ėshtė nė njė proces ndjekjeje serioze tė skrutinimit tė ēdo vote, gjė qė ėshtė legjitime dhe shumė normale. Por njėkohėsisht mund tė jemi shumė seriozė e realistė edhe vetėm nė interpretimin e rezultateve paraprake, duke ruajtur tė drejtėn pėr tė bėrė eventualisht ndryshimet minore nė planin sasior sepse cilėsisht ka shumė pak gjasa qė rezultati i zgjedhjeve tė ndryshojė shumė. Pėr tė qenė racionalė duhet pranuar se PS do tė jetė nė opozitė me rreth 65 mandate dhe nuk duket tė ketė asnjė shans tjetėr pėr pozitė tė ndryshme politike sė paku nė periudhėn afatshkurtėr. PD duket se do tė ketė sė bashku me aleatėt e saj rreth 70 mandate, duke qenė grupimi i parė qė do tė kishte tė drejtėn kushtetuese pėr tė negociuar formimin e koalicionit tė ri qeverisės. Dhe LSI me rreth 4 mandate do tė ishte forca pėrcaktuese e koalicionit tė ardhshėm qeverisės. Pa pėrdorur termat humbės apo fitues tė zgjedhjeve, kjo ėshtė situata politike paszgjedhore apo paraqeverisėse. Pėr mė tepėr nė kėto zgjedhje ka ndodhur diēka normale dhe e pritshme qė asnjė grupim politik nuk mundet me sa duket i vetėm tė formojė maxhorancėn e re qeverisėse, pra maxhoranca qeverisėse do tė dalė si rezultat i koalicionit paszgjedhor qė do tė krijohet minimalisht nga dy grupimet politike qė dolėn nga zgjedhjet e 28 qershorit. Kjo situatė ka shumė gjasa tė mbetet edhe pasi tė deklarohet rezultati final, megjithatė duhet pritur edhe pak ditė.
Duke qėndruar pėrsėri tek sistemi, e majta favorizohet nga ky sistem apo penalizohet?
Pėr tė qenė krejtėsisht i saktė duhet thėnė se rregullat e lojės pėrmes kėtij sistemi zgjedhor janė pėrcaktuar tė barabarta pėr tė gjithė forcat politike. Pėr shkak tė realitet konkret elektoral nė Shqipėri mund tė thuhet apriori dhe eventualisht ky sistem proporcional do tė mund tė privilegjonte lehtėsisht tė majtėn, por njė koalicion tė majtė efikas, dhe jo njė tė majtė tė pėrēarė nė dy grupime, gati armiqėsore. Nuk ka asnjė sistem nė botė qė tė garantojė maksimalizimin apo optimizimin e suksesit tė forcave politike qė nuk bashkėpunojnė. Bile ndikimi negativ mbi njė grupim tė pėrēarė ėshtė maksimal nė njė sistem maxhoritar, mesatar nė njė sistem tė pėrzier dhe minimal nė njė sistem proporcional. Pėrēarja nuk shmanget apo ngjitet me sistem zgjedhor sepse kėrkon vullnet e teknika politike dhe sistemi zgjedhor aktual i ofron tė gjitha kėto mundėsi. Pėr mė tepėr e djathta e drejtuar nga PD e shfrytėzoi maksimalisht kėtė mundėsi tė sistemit, ndėrkohė qė e majta nuk e bėri njė gjė tė tillė, ndonėse potencialisht e kishte mė tė madhe kėtė mundėsi.
Kėto pėrparėsi qė diktonte ky sistem zgjedhor, janė evidentuar dhe janė bėrė tė qarta nė forumet e larta tė PS-sė pėr tė pėrcaktuar mbi bazėn e tyre dhe strategjinė elektorale tė PS-sė nė krijimin e koalicionit tė saj?
Natyrisht qė diheshin dhe do tė ishte injorancė pėr tė gjithė ata qė do tė pranonin se nuk e dinin njė gjė tė tillė, sepse kjo ėshtė minimalja pėr kėdo qė pretendon tė merret me politike. Aritmetika e kėtij sistemi ėshtė pėr nxėnėsit e vitit tė parė nė gjimnaz dhe nėse dikush pretendon se nuk e di ky nuk ėshtė problemi i sistemit zgjedhor, por i sistemit apo nivelit arsimor apo edhe politik. Pėr mė tepėr vendimmarrjet politike nga tė gjitha palėt natyrisht janė marrė duke u bazuar nė kėto njohuri dhe nė analizėn e plotė tė sė gjithė opsioneve. Ėshtė minimalisht injorancė, jo vetėm politike, qė tė stigmatizohet sistemi elektoral pėr rezultatin e zgjedhjeve tė dy forcave tė para politike. Arsyet pėr tė shpjeguar rezultatin e kėtyre zgjedhjeve duhen kėrkuar gjetiu e janė gjetiu dhe aspak tek sistemi. Kjo natyrisht do tė bėhet e plotė pas daljes sė rezultatit zyrtar. Por e sigurt ėshtė se ēėshtja e koalicioneve ka ndikuar rezultatin e kėtyre zgjedhjeve. Treni i gjatė i PD ka grumbulluar rreth 40 mijė vota mė shumė sesa koalicioni minimal e joefikas i PS dhe kjo shumė e 40 mijė votave pėrkthehet mesatarisht nė rreth 4 mandatet tė koalicionit tė PD. Tė thuash se PS ėshtė para PD nuk do tė thotė asgjė, ndėrkohė qė tė thuash se aleatėt e PD kanė sjellė rreth 40 mijė vota mė shumė se sa aleatėt e PS do tė thotė sukses nė fitim mandatesh. Kjo e fundit pėr momentin ėshtė e vėrteta paraprake mbi bazėn e rezultateve paraprake, por qė me shumė gjasa do tė jetė edhe njė nga tė vėrtetat finale pėr kėto zgjedhje.
Sa ky sistem zgjedhor ndikoi edhe nė rezultatin e LSI-sė, pėr shkak se ajo ishte nė krye tė njė koalicioni mė vete?
Nuk mė takon mua tė merrem me analizėn politike tė rezultatit tė LSI. Por thjesht teknikisht rezulton nga njė krahasim shifrash se LSI nė vitin 2009 ka marrė rreth 38 mijė vota mė pak sesa nė vitin 2005 ose nga rreth 9 pėr qind nė 2005 ka zbritur nė rreth 5 pėr qind tė votave nė shkallė kombėtare nė 2009. Grumbullimi i votave nuk ka lidhje me sistemin zgjedhor, por me taktikat politike dhe ndėrtimin e ekipit e tė programit elektoral. Ndėrkohė, duhet pasur parasysh qė nė kėtė sistem proporcional rreth 38 mijė votat e munguara do tė mund tė pėrktheheshin ndoshta nė rreth 3-4 mandate kuvendore. Megjithatė duhet thėnė se ky sistem nga pikėpamja kuantitative, e ka privilegjuar LSI duke e kthyer atė nė njė forcė vendimtare pėr fatin e koalicioneve qeverisėse, pavarėsisht nėse pėrmasa e kėtij roli ėshtė me katėr deputete apo mund tė ishte me mė shumė deputetė. Dhe kjo dihej paraprakisht nga tė gjithė aktorėt politikė. Maksimalizimi i kėsaj mundėsie qė i jep ky sistem zgjedhor do tė varej nga taktikat elektorale dhe nga mėnyra e ndėrtimit tė koalicioneve zgjedhore prej LSI, duke pėrcaktuar edhe njė perspektivė elektoralo-politike nė terma afatmesėm apo edhe afatgjatė.
No Comment.